25 آوریل 2023 - "کمتر بخورید، بیشتر ورزش کنید" خیلی ساده به نظر می رسد، اما اگر به همین سادگی بود، آمریکا با اپیدمی دوگانه چاقی و دیابت مواجه نمی شد.

شرکت Adipo Therapeutics، یک استارت آپ تحت حمایت بنیاد تحقیقات پوردو، در حال توسعه یک رویکرد درمانی منحصر به فرد است که چربی بد(چربی سفید) را به چربی خوب(چربی قهوه ای) تبدیل می کند. روش درمانی نانورهش آنها می تواند راهی ایمن و موثر برای درمان چاقی و دیابت نوع 2 ارائه دهد.

بزرگترین تصور غلط در مورد چاقی این است که همه چیز در اراده ی فرد خلاصه می شود. تصور غالب این است که اگر مردم بیشتر تلاش کنند، می توانند وزن خود را کم کنند. فرانک گرین‌­وی، از مرکز تحقیقات زیست ‌پزشکی پنینگتون در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و یکی از متخصصان برجسته کشور در درمان چاقی، می‌گوید لزوما اینطور نیست.چاقی یک بیماری مزمن است. مانند همه بیماری‌های مزمن، عواملی در چاقی نقش دارند که بوسیله ی فیزیولوژی بدن کنترل می‌شوند. همانطور که یک پزشک ممکن است برای کمک به کنترل فشار خون دارو تجویز کند، گاهی اوقات برای کمک به کنترل وزن نیز دارو مورد نیاز است.

داروهای اصلی برای درمان چاقی و دیابت با سرکوب اشتهای بیمار، کاهش میزان کالری دریافتی آنها کار می کنند. با توجه به اینکه برخی از این داروها 15 تا 20 درصد کاهش وزن را برای بیماران فراهم می‌کنند، انتظار می‌ رود که استقبال خوبی از این درمان‌های جدید بشود. این داروها همچنین با افزایش میزان انسولین آزاد شده در بدن، گلوکز را بهبود می بخشند. با این حال حتی این درمان ها نیز کافی نیستند. اکثر افرادی که برای دیابت درمان می ‌شوند به وزن هدف و قند خون هدف خود نمی ‌رسند.

اما اگر دارویی وجود داشته باشد که طرف دیگر معادله را هدف قرار دهد، چه؟ درمانی که با افزایش چربی قهوه ای مفید بدن سوزاندن کالری را افزایش دهد و مقاومت به انسولین را بهبود بخشد؟

دکتر گرین وی می گوید: دارویی که میزان متابولیسم را افزایش می دهد، می تواند با داروی دیگری که اشتها را سرکوب می کند، ترکیب شود. مزیت این درمان ترکیبی این است که هر درمان از طریق مکانیسم متفاوتی کار می کند. بنابراین نتایج افزایشی خواهد بود و تأثیر آن بر سلامت کشور بسیار زیاد خواهد بود. این دقیقا یک عصای جادویی برای کاهش وزن و دیابت نیست، اما یک داروی جدید امیدوارکننده است که در Adipo Therapeutics در حال تولید است.

رویکردی انقلابی برای کاهش وزن و دیابت نوع 2

دکتر منگ دنگ، دانشیار مهندسی کشاورزی و بیولوژیکی، مهندسی زیست پزشکی و مهندسی مواد در دانشگاه پردو، تصمیمی برای تغییر روش درمان چاقی و دیابت نوع 2 نداشت، او صرفاً می خواست علاقه تحقیقاتی خود را در مهندسی مواد زیستی آموزش دهنده ی سلول ها، برای کمک به مردم به کار گیرد. او شروع به گفتگو با متخصصان پزشکی در سراسر کشور کرد و این گفتگوها به یک موضوع تکراری منجر شد: یک نیاز بالینی برآورده نشده برای درمان چاقی و بیماری های مرتبط با آن، به ویژه دیابت نوع 2 وجود دارد.

دکتر دنگ گفت: من متوجه شدم که فرصتی برای استفاده از فناوری برای مقابله با این مشکل به روشی متفاوت وجود دارد. با استفاده از قدرت فیزیولوژی درون بدن می‌توانیم مصرف انرژی را با مقادیر بالاتر چربی قهوه‌ای انرژی‌سوز افزایش دهیم.

این تلاش جسورانه بر اساس کار مشترک بین رشته ای در پوردو بنا شده است. او با پرفسور  Shihuan Kuang، استاد علوم حیوانی در دانشگاه پردو، برای تشکیل یک تیم بین‌رشته‌ای شامل زمینه‌های علوم زیست مواد، مهندسی میکرو/نانو، زیست‌شناسی سلولی و پزشکی ترجمه برای ایجاد فناوری پلتفرمی نانوذرات مهارکننده ی Notch، همکاری کرد.

سلول های بدن ما از مسیرهای سیگنالینگ Notch برای برقراری ارتباط استفاده می کنند. فناوری که دکتر دنگ و دکتر کوانگ توسعه دادند شامل تزریق نانوذرات مهارکننده ی Notch به چربی سفید زیر جلدی - نوع غالب چربی در بدن ما است که انرژی را ذخیره می‌کند و وزن را افزایش می‌دهد - تا به سلول‌ها سیگنال دهند که به چربی قهوه‌ای انرژی‌سوز تبدیل شوند.

این فرآیند که قهوه‌ای شدن یا browning نامیده می‌شود، به لطف نانوذراتی که امکان رساندن دقیق دارو به سلول‌های هدف را فراهم می‌کند، می‌تواند مناطق خاصی از بدن را هدف قرار دهد. تنها پس از ورود نانوذرات به سلول های چربی سفید، دارو آزاد می شود و عوارض جانبی احتمالی را به حداقل می رساند. نانوذرات به گونه ای مهندسی شده اند که دارو را پس از تزریق خود فرد در طی یک هفته تحویل دهند.

دکتر دنگ شرکت Adipo Therapeuticsرا برای تجاری سازی این فناوری از طریق دفتر تجاری سازی فناوری بنیاد تحقیقات پوردو تأسیس کرد. Adipo با حمایت Purdue Startup Foundry، یک انکوباتور استارت‌آپ در پردیس West Lafayette دانشگاه، آماده است تا آزمایشات بالینی را به محض اینکه شرکت برنامه تحقیقاتی داروی جدید (IND) خود را با سازمان غذا و داروی ایالات متحده نهایی کند، اجرا نماید.

دکتر دنگ می‌گوید: در صنعت تولید دارو ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید باید از «دره مرگ» عبور کنید تا از یک کشف آزمایشگاهی به یک درمان مؤثر برای بیماران برسید. تحقیقات ترجمه‌ای به گروهی از محققان نیاز دارد تا شکاف بین مطالعات پیش‌بالینی و آزمایش‌های بالینی را پر کنند. شرکت ادیپو دارای یک تیم حرفه ای با تخصص لازم در تحقیق و توسعه، تجارت و تولید است و ما همچنان به سفر از نیمکت آزمایشگاه تا بالین بیمار ادامه می دهیم.

منبع:

https://www.globenewswire.com/news-release/2023/04/25/2653846/18360/en/Boosting-Brown-Fat-to-Combat-Obesity-and-Type-2-Diabetes.html